nerdynerdo

Alla inlägg den 29 april 2014

Av Ella - 29 april 2014 22:55

Det var urkuuul! Fast det var jätteawkward i början, för jag är den som är äldst av alla elever i gruppen! Som tur är har jag ju Ida med mig, och de fyra andra personerna i gruppen är ju supersmå, hahah. Men efter ett tag försvann den pinsamma känslan då jag märkte att jag typ var den som hade bäst uttal. Det där lät skrytigt, men det är sant... Jag störde mig jättemycket på en tjej som uttalade allting superfort. Om det är t.ex två An i ett ord så är det ett långt A i finska, men tog hon hänsyn till det? Nej. En annan sak jag störde mig på var att nästan alla sa O och U som vi gör i svenskan, men i finskan så uttalas U som O och O som Å. Hallååå, är det så svårt eller? Hahah... Jag låter så elak. xDD
Men annars var det jättekul. Jag lärde mig lite nya ord och vi fick en läxa. Läxan är dock väldigt enkel så det gör inte så mycket, haha. ^^ 
Sedan när jag kom hem så började min mamma prata finska med mig, för hon vet att jag förstår ganska mycket. Jag förstår mer finska än vad jag själv kan tala, hahhaa! xD Det kanske jag har sagt någon gång tidigare... Men aja. Min mamma ska hjälpa mig med finskan. ♥ Teehee. c:
Men nu ska jag nog ta och sova lite. Älskar att sova ♥ xD 

Av Ella - 29 april 2014 17:03

Såhär gör vi när vi orienterar. Duktigt va? c:

Av Ella - 29 april 2014 14:44

Den här dagen har varit grym! Bortsett från idrotten... Fast Gabbi, Elise och jag hade ganska kul ändå, haha. Har en kort video som jag ska lägga upp senare. 
Vi fick sluta 13:30 istället för 15:10 idag, jag vet inte riktigt varför.. Men jag gnäller inte! Det är ju bara skönt att få sluta tidigare. c:  
Men gud, vad jag är nervös. Tiden tickar och det är snart dags för finska kursen.. Om tre timmar haha
Alltså jag har velat lära mig finska i hela mitt liv, men nu är jag sjukt nervös! Tänk om det är super svårt! Jag ska äntligen få lära mig finska, åh gud. Jag är säker på att mummu (Min mormor) skulle ha vart stolt över mig, haha. Hon som alltid pratade finska till mig och mina syskon när vi var små... :')
Men nu måste jag fixa och trixa lite med YouTube, så jag skriver ett till inlägg efter finska kursen. Då ska jag även skypea med mina underbara älsklingar Gabbi och Elise! :D
Heii~ // Nervös_tjej_98

 

Presentation


Hei! Jag är en 17-årig tjej som heter Ella!
Här skriver jag bara lite tråk om mitt vardagliga liv, feel free to read typ. (゚ヮ゚)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards